Första tränarmötet är avklarat och här kommer en kort sammanfattning om vad som sades på mötet:
Deltagare: Claes Eriksson (04 röd), Elisabeth Kalderén (01), David Andersson (sprint/hopp sen), Are Möller (sprint/hopp ung), Jonas Ström (05 svart), Martin Kjell (sprint/hopp ung), Åsa Bengtlars (IU), Lisa Lundmark (02), Lisa Englund (02), Mattias Lidström (02), Åsa Kjell (IU), Markus Björklund (01), Martin Lundmark (97/99), Mats Sjödin (04 gul), Ammi Johansson (02), Erica Lindstrand (02), Anna Paganus (03 blå), Annelie Schöldström (00, 03 blå), Magnus Ingvarsson (04 grön), Tommy Daniels (05 svart), Anita Christenson (02), Lasse Karlsson (05 svart), Lisa Hannula (Träningschef)
•Åsa Kjell gick igenom vad som gäller angående gruppmedel – hur mycket respektive grupp har att nyttja under året samt förslag på vad det kan nyttjas till. Funderar man på något gällande detta, så är det Åsa Kjell ni tar kontakt med i dagsläget. (asa.b.kjell@gmail.com)
•Åsa K gick även igenom sponsring och vad som gäller där. Får en träningsgrupp erbjudande om sponsring av t.ex. en förälder så går man alltid via klubbchef Thomas Waldetoft, så vägleder han.
•Lisa gick sedan igenom kommande Utbildningar:
–Utbildning ”Nya tränare” (uppstart av nya träningsgrupper): Mån. 8/4 (teori) och ons. 10/4 (praktisk del) – kl. 18.00-21.00 (mån), 18.00-20.30 (ons)
–Utbildning ”yngre tränare” (7-9 år): Mån. 6/5 (hopp), Mån. 20/5 (sprint/häck), Mån. 3/6 (kast) – alla kvällar kl. 18.30-20.00.
–Workshops – Tränare som har 10-13 åringar: Under maj kommer vi ha kvällsworkshop i olika grenar. Klart är att Ronny Ilvander kommer ha häck och Thomas Hirvonen kommer ha spjut (+ ev. kula). Här är självklart tränare som i dagsläget tränar yngre även välkomna.
–Funktionärsutbildning: Tors. 18/4 kl. 18-20.30 Allmän del, Ons. 24/4 kl. 18-20.30 Grenspecifik del (hopp, löpning, kast, sekretariat). – Ett perfekt tillfälle att lära sig mer om friidrottens grenar och regler, så försök pusha för denna utbildning i era träningsgrupper och bland föräldrarna. – (Mer info ligger på vår hemsida)
•MyClub (närvarorapporteringen) – Lisa informerade om att systemet är uppdaterat och appen har bytts ut till en nyare version där även telefonnummer, adress samt mejladresser finns med. Du som redan har ett inlog till systemet, behöver uppdatera detta på hemsidan www.myclub.se. Du som ej redan har ett inlog men vill kunna rapportera in närvaron ber en tränarkollega att ”bjuda in” dig alternativt tar ni kontakt med Lisa som ”bjuder in” er.
För att få appen på telefonen så behöver du öppna webläsaren på telefonen, gå in på www.myclub.se, trycka på mobil och sen spara ner denna på helskärmen. Har du problem? Kontakt Lisa.
•Funktionärsuppdrag 2013 –
Under 2013 kommer Tureberg genomföra ett flertal arrangemang där vi är i behov av ett stort antal funktionärer. Inkomsterna från dessa arrangemang är av stor betydelse och ligger till grund för klubbens verksamhet, samtidigt som det ger flera fina tillfällen för era ungdomar att vara med och tävla i friidrott. För att kunna genomföra arrangemangen på ett tillfredsställande och professionellt sätt har styrelsen beslutat att tilldela samtliga träningsgrupper 3 obligatoriska funktionärsdagar (heldagar), undantaget är 06:or/05:or som endast har 2 dagar.
Mejl kommer inom de närmaste dagarna gå ut till lagledaren för respektive träningsgrupp med mer instruktioner om vad som ska göras. Tränare som i dagsläget har barn/ungdomar födda 2002 och yngre är även de tilldelade funktionärsdagar – 2st.
UPPDELNING YNGRE (AKTIVA 14 ÅR OCH YNGRE) OCH ÄLDRE (15 ÅR OCH ÄLDRE):
Yngre (Kajsarummet): Åsa Kjell ansvarig
•Halltider vintern 13/14: Lisa informerade om ur hallsituationen ser ut för kommande vinter. Vi kommer förmodligen ha samma tider som i vinter i Häggvikshallen (Lisa för dock en dialog med Sollentuna Fotbollsklubb angående att byta lite tider), men även tider på söndagar ca kl. 11-13. Lisa har även sökt tider i Edsbergshallen samt gymnastiksalen vid Sollentunavallen.
•Träningsplanering: Precis som inför inomhussäsongen så är det dags att börja planera för utomhussäsongen. Lisa vill ha in en grov träningsplanering av samtliga träningsgrupper som har 14-åringar och yngre, där träningar, prioriterade tävlingar samt uppehåll finns med.
•Surbullespelen (00-03:or): Annelie Schöldström och Karin Seydlitz (00:orna) som är ansvariga. Brukar ligga i slutet av augusti. Här pratade vi även om att undersöka ny tävling för gemensam tävlingsresa för de yngre vintern 13/14, då Inlagda Gurkspelen (Västerås) i år var för överbefolkad och alldeles för lång dag (avresa runt 07.00 och hemma vid midnatt). Lisa föreslog att alla gemensamt skulle ta ett ansvar och gå igenom inomhussäsongens tävlingar 12/13 (titta på grenprogram samt resultatlistor) för att hitta en ev ny tävling.
•Rekommenderade tävlingar: Självklart ska våra egna tävlingar som: Turebergsstafetten, SAYO, KM, SAYO Indoor vara inplanerade i era årsplaneringar, men det ska även varje år tas fram en lista från klubbens sida med rekommenderade tävlingar. Annars är det också lätt att missa viktiga tävlingar, uttagningstävlingar mm.
•Tävlingsdeltagandet vintern 12/13: Det har inte varit det bästa deltagantalet med yngre Turebergare under vinterns tävlingar och vad beror det på? Steg 1: Vi måste bli duktiga på att vaje år ha den rekommenderade listan för tävlingar för de yngre åldrarna.
•Status i grupperna gick igenom
Äldre (Thurerummet): Åsa Bengtlars ansvarig
•Status i grupperna gicks igenom
•Det beslutades också att vi ska satsa på årets lagmatcher: Svealandsserien Division I (H), Svealandsserien Division 2 (D), Lag-USM. Ansvariga till dessa matcher ska tas upp på IU-planeringsdag sön. 17/3.
•Stafetter: I dagsläget ser det positivt ut för både Turebergsstafetten samt Stafett-SM med många lag på banan.
•Tävlingsresa sommaren: Det beslutades även att VU (Världsungdomsspelen) blir årets tävlingsresa. Vi sade också att det ska finnas 1-2 överledare med på en sådan resa utöver tränarna som tar ansvar för de aktiva. Lisa hade förslag på: Lotta Lindsén och Mathias Stjernlöf.
Årets andra tränarmöte är satt till onsdag 15 maj.
Har ni frågor/funderingar kring något av ovanstående, är det bara att ni tar kontakt med Lisa!